Zasady przy jeździe grupowej

Ustawki i wrażenia z jedno i wielodniowych wypadów

Moderator: Mrozo

Barnaba

Zasady przy jeździe grupowej

Post autor: Barnaba »

[center]Zasady obowiązujące podczas jazdy w grupie motocykli.[/center]


0. Przed wypadem.

Jeżeli planowany jest dłuższy wypad, bądź też wyjazd na zlot, gdzie będzie obecna duża ilość innych motocyklistów, ważne jest ustalenie planu i porządku wyjazdu:

- Należy ustalić ile mniej więcej pojawi się motocykli i w przypadku dużej ich liczby podzielić się na mniejsze grupy.

- Każda grupa powinna mieć ustalonego prowadzącego. Ważne jest, by taka osoba została wyznaczona odpowiednio wcześniej - będzie mogła przygotować trasę i nauczyć się jej, by nie doszło do niepotrzebnych komplikacji po drodze.

- Należy ustalić planowaną trasę wyjazdu (najlepiej po prostu zaznaczyć na mapie i umieścić na forum)

- Trzeba przewidzieć konkretne punkty kontrolne, na których cała grupa będzie się zatrzymywać. Najlepszym wyborem są tu stacje benzynowe. Na takich punktach zatrzymują się wszyscy bez wyjątku i tam czekają na resztę grupy.

- Trzeba ustalić, jakie wyposażenie należy wziąć oraz kto co weźmie. Mówię tu o sprawach takich jak porządna apteczka, pianka do kapci, zestawy kluczy, taśmy klejące, noże etc. Wiadomo, że przy takiej różnorodności maszyn ciężko jest podzielić się wszystkim, ale przynajmniej te uniwersalne akcesoria nie muszą się dublować.

- Należy też w planie wyjazdu uwzględnić ewentualne życzenia i wskazówki uczestników, tak by nie trzeba było wszystkiego zmieniać po drodze.


1. Przed wyjazdem z domu.

Należy pamiętać o podstawach przygotowania do wyjazdu:

– Przeprowadzić rutynową kontrolę i niezbędne czynności serwisowe przy motocyklu. (Najlepiej dzień przed wyjazdem, by mieć czas na ewentualne naprawy)

– Założyć kompletny strój ze wszystkimi ochraniaczami: kask, kurtkę, spodnie, buty, rękawice.

– Pamiętać o dowodzie rejestracyjnym z ważnym przeglądem i ubezpieczeniem. Wziąć też prawo jazdy :)

– Na zbiórkę stawić się wypoczętym, z pełnym portfelem, za to z pustym pęcherzem.

– Wziąć ze sobą narzędzia, mapę, przewodnik, komórkę, notes z telefonami i zapasowy kluczyk do stacyjki.

- Zatankować w drodze na zbiórkę lub nawet na stacji benzynowej będącej punktem zbornym, by mieć jak najwięcej paliwa w baku.

- Stawić się na miejscu zbiórki przynajmniej 10 minut przed wyznaczonym czasem wyjazdu.


2. Początek wyjazdu.

- Przed wyruszeniem w trasę prowadzący powinien ustalić, kto będzie zamykał kolumnę. Jeżeli jedziemy większą grupą i nie zdecydowaliśmy się na podział na mniejsze zespoły, wypadałoby też ustalić jedną osobę, która będzie jechała mniej więcej w środku kolumny - będzie przekazywała dalej polecenia i informacje od prowadzącego oraz dbała o spójność grupy.

- Prowadzący, zamykający i środkowy muszą się jakoś odznaczać, najlepiej żeby mieli na sobie kamizelki odblaskowe.

- Grupa wyrusza z miejsca zbiórki dokładnie o wyznaczonym czasie. W tym momencie każdy powinien być gotowy do jazdy, zatankowany i wysikany.

- Przed wyjazdem w trasę należy ustawić sie w kolumnie, o ile to jest możliwe, tak by ruszyć w miarę spójnie.


3. Jazda w grupie.

- Należy założyć, że prowadzący kieruje grupą i należy uważać na to, co on robi oraz jakie polecenia przekazuje. Nie chodzi tu o tworzenie wojskowej hierarchii, ale o porządek i bezpieczeństwo. Prowadzący powinien przekazywać polecenia używając ustalonych gestów, polecenia te przekazuje dalej środkowy.

- Jeżeli grupa jest duża, za prowadzącym powinno jechać dwóch motocyklistów bez pasażerów i na w miarę zrywnych sprzętach. Powinni blokować skrzyżowania, by nikt nie wbił się w kolumnę.

- Za nimi (lub, jeżeli blokujący są niepotrzebni, bezpośrednio za prowadzącym) powinna jechać osoba na najsłabszym sprzęcie, ewentualnie ktoś, kto niepewnie się czuje podczas jazdy w grupie - na przykład jedzie pierwszy raz. Prowadzący powinien dopasować tempo przejazdu do możliwości tej osoby.

[center]••••••••••••••••••••••••••••••••••••••[/center]

Obowiązki prowadzącego podczas jazdy:


a) Nie uciekaj grupie, zawsze staraj się tak dopasować prędkość jazdy, by wszyscy nadążali i by kolumna była zwarta. Po wyjeździe na trasę czekaj, utrzymując niską prędkość, do czasu aż zobaczysz, że wszyscy są gotowi i ustawieni do jazdy.

b) Przyspieszaj stopniowo, pamiętaj, że każda różnica prędkości potęguje się w miarę wzrostu ilości maszyn. Ty przyspieszysz bez problemu, a za to ostatnie motocykle spędzą kolejnych 10 kilometrów, goniąc grupę.

c) Wyprzedzaj i zmieniaj pasy ruchu tylko jeżeli jesteś pewien, że wszyscy zdołają powtórzyć Twój manewr. Na drogach wielopasmowych można wręcz zastosować manewr wyprzedzania przedstawiony na TEJ animacji - z jednoczesną zmianą pasa.

d) Wszystkie swoje decyzje poprzedzaj wyraźnym gestem; zawsze przed skrętem odpowiednio wcześnie włączaj kierunkowskaz.

e) Po wyjściu z zakrętu / wyjeździe na wzniesienie / pokonaniu trudnego odcinka nie przyspieszaj; wręcz zmniejsz trochę tempo, by pozostali mieli szansę nadgonić i dołączyć do grupy.

f) Pamiętaj, że od Ciebie zależy w dużej mierze, czy pozostali uczestnicy wypadu będą z niego zadowoleni i czy wszyscy wrócą do domu cali i zdrowi. Pamiętaj też, że szybkość i tempo przejazdu ustępują bezpieczeństwu, wygodzie i przyjemności z jazdy.


Obowiązki blokujących podczas jazdy:

a) Zawsze bądź gotowy zablokować skrzyżowanie, gdy prowadzący Cię o to poprosi.

b) Nie wjeżdżaj na skrzyżowanie bez względu na okoliczności - zawsze pamiętaj o swoim i innych bezpieczeństwie.

c) Blokując, patrz na nadjeżdżające pojazdy; obserwuj, czy nie stwarzają zagrożenia i dawaj ewentualne znaki nadjeżdżającym kierowcom. Nie zapomnij podziękować czekającym - w końcu to my naginamy przepisy.

d) Po zjeździe ze skrzyżowania postaraj się jak najszybciej wrócić na swoją pozycję za prowadzącym - możesz być niedługo znowu potrzebny.


Obowiązki środkowego podczas jazdy:

a) Obserwuj działania prowadzącego i zawsze przekazuj dalej jego polecenia.

b) Pilnuj, by grupa była spójna i by wszyscy jechali w miarę prawidłowo.

c) W razie problemów próbuj zwrócić uwagę prowadzącego lub wyprzedź go, by przekazać informację.


Obowiązki zamykającego podczas jazdy:

a) Podczas wyjazdu na trasę pilnuj, by wszyscy wyruszyli równo.

b) W razie problemów próbuj zwrócić uwagę prowadzącego lub wyprzedź go, by przekazać informację.

c) Zawsze po wyjeździe na trasę staraj się pokazać prowadzącemu, że wszyscy są gotowi - możesz na przykład wysunąć się na sąsiedni pas i mrugnąć światłami. Cokolwiek, byle ułatwić prowadzącemu ogarnięcie grupy.


Obowiązki pozostałych uczestników podczas jazdy:

a) Stale obserwuj otoczenie i bądź gotów do działania.

b) Jedź tak jak lubisz i potrafisz, nigdy powyżej swych umiejętności. Jednocześnie staraj się zachować stałą odległość (około 2 sekund) od poprzedzającego motocykla - w zwartą kolumnę nie wbije się żaden samochód, jak to się już wielokrotnie zdarzało.

c) Nie dojeżdżaj do poprzedzającego motocyklisty, pozwól mu korzystać z całej szerokości drogi. Wyprzedź go tylko w przypadku, gdy wyraźnie Cię o to poprosi.

d) Zawsze utrzymuj pozycję w szyku, na przemian względem poprzedzającego motocykla. W przypadku przesunięcie poprzedzającego motocykla od razu dopasuj się, by nigdy nie jechać bezpośrednio za nim.

e) Na krętej drodze lub drodze z ograniczoną widocznością zwiększ odległość za poprzedzającym. Nadgonisz po wyjeździe na prostą.

f) Wyprzedzaj bezpiecznie, z użyciem kierunkowskazów, zachowując duży odstęp i zostawiaj miejsce dla innych.

g) Nie podjeżdżaj i nie wyprzedzaj pojazdów z prawej strony.

h) Nigdy nie wyprzedzaj na zakrętach. Jeżeli część grupy zdążyła wyprzedzić przed zakrętem, poczekaj a potem dopiero do nich dołącz.

i) Nie przekraczaj podwójnej ciągłej jeśli akurat nie wyprzedzasz, a i wyprzedzaj tylko wtedy, gdy jest to bezpieczne.

j) Zawczasu ustal prędkość wejścia w zakręt i unikaj hamowania silnikiem, zmian prędkości, zrywów oraz zmian biegów w wirażu.

k) Gdy blokujący wraca na swoją pozycję, zjedź na prawą stronę pasa i ręką zasygnalizuj, że go przepuszczasz. To przyspieszy jego powrót na czoło kolumny, bo nie będzie zmuszony wyjeżdżać na przeciwległy pas ruchu.

l) Problemy i niebezpieczne zachowanie innych przedyskutuj w konstruktywnej atmosferze. Jeżeli uważasz że podczas jazdy ktoś popełnia jakiś niebezpieczny błąd, zawsze zwróć na to uwagę.


4. Sytuacje awaryjne.

- Jeśli się zgubiłeś wróć do ostatniego miejsca w którym widziałeś grupę i czekaj. Nie próbuj szukać grupy, to grupa poszuka Ciebie. Miej telefon w pogotowiu.

– Jeśli ktoś się zgubił dzwoń na jego komórkę co kwadrans od pełnej godziny. Jedna osoba z grupy może wrócić się wzdłuż trasy przejazdu, by w razie potrzeby znaleźć i doprowadzić zagubionego do grupy.

- Staraj się mieć numery telefonów do jak największej liczby uczestników.

- Jeżeli któremuś z uczestników zdarzy się awaria, dwóch lub trzech spośród pozostałych zostaje z nim, by mu pomóc. Reszta powinna ruszyć dalej i zatrzymać się w najbliższym bezpiecznym miejscu.

W razie wypadku:

– Ustawcie się przed i za miejscem wypadku, by ostrzegać innych kierujących. Można, używając kamizelek odblaskowych, zaimprowizować "trójkąt ostrzegawczy" na pasie jezdni.

- Zabezpiecz miejsce wypadku, sprawdź czy nie ma niebezpiecznych wycieków z uszkodzonej maszyny.

– Zadzwoń pod 112 lub 997, albo wyślij kolegę do najbliższego domu po pomoc.

– Bezwzględnie udziel ,,Pierwszej Pomocy'' zgodnie z wymogami prawa. Nie przerywaj sztucznego oddychania i masażu serca do czasu przybycia ambulansu z ratownikami.
– Unikaj przesuwania poszkodowanego oraz zdejmowania jego ubrania/kasku bez potrzeby.


- Dodatkowe informacje na temat zachowań w grupie motocyklistów:
1. Pozycja pierwsza (<- klik)
2. Pozycja druga (<- klik)
3. Pozycja trzecia (<- klik)

[center] luzik LWG - szerokości dla CCM :okok: [/center]
Ostatnio zmieniony 1 stycznia 1970, 01:00 przez Barnaba, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Mrozo
Administrator
Posty: 1447
Rejestracja: 2 marca 2009, 19:42
Lokalizacja: Modlniczka
Motocykl: HD FXDC
Kontakt:

Post autor: Mrozo »

Podbicie tematu na poczatku kolejnego sezonu.
Mysle ze warto odswiezyc sobie informacje o jezdzie w grupie
Zycie jest sztuka pozytywnego myslenia
Awatar użytkownika
Zibi
Administrator
Posty: 4519
Rejestracja: 2 marca 2009, 14:45
Lokalizacja: Libiąż
Motocykl: Honda VTX 1,8
Kontakt:

Post autor: Zibi »

Przypomnienie, tym razem na sezon 2016.
Wiem, że jesteśmy już ,,miszczami'' ;) , ale może nie zaszkodzi tu zaglądnąć ?
Awatar użytkownika
andre
Posty: 542
Rejestracja: 11 czerwca 2010, 19:17
Lokalizacja: Kraków
Motocykl: Virago750,BMWR1100RT

Post autor: andre »

"Miszczami" jednak nie jesteśmy i powinniśmy tu czasem zaglądać, aby odświeżyć wiedzę na temat jazdy grupowej. No cóż z wiekiem każdemu z nas coraz szybciej wyparowują z głowy nabyte wcześniej zasady ;)
skazańcy
Awatar użytkownika
Zibi
Administrator
Posty: 4519
Rejestracja: 2 marca 2009, 14:45
Lokalizacja: Libiąż
Motocykl: Honda VTX 1,8
Kontakt:

Post autor: Zibi »

Mamy nowy sezon, więc warto coś tam sobie poprzypominać :tak:
Awatar użytkownika
Darson
Posty: 702
Rejestracja: 5 lutego 2017, 18:38
Lokalizacja: Kraków
Motocykl: Honda VTX 1800S
Kontakt:

Post autor: Darson »

Dobrze Zibi że o tym przypominasz :okok:
_________________
Darson
ODPOWIEDZ